الخميس، ١٤ يونيو ٢٠٠٧

جمعااااااااااااااااااااوي وكتاب السخرية

بسم الله الرحمن الرحيم
فعلا الحاجة أم الاختراع
كذلك الضغط يولد الانفجار - أنا مش فاهم ايه العلاقة بين المثلين بس مش مشكلة -
الشباب المصري والذي أًصبح كله مرة واحدة من كتاب السخرية
كتاباتهم ساخرة - ولطيفة جدا ولذيذة في نفس الوقت - حتى تعليقاتهم على بعض في الشوارع في النوادي
في الجامعات
في المدونات
في كل حاجة
بقى الشاباب المصري يقابلها بسخرية
ان دل هذا فانما يدل على روح الدعابة الطريفة المتأصلة في نفوس المصريين
والتي تجري بجوار المعلم ابليس في مجرى الدم
وديل ع\ايضا
على جبن الشعب وخوفه وخوره وضعفه
لأنه شعب يطلع غيظه ويفش غله في الكلام
مبيعملش حاجة

وان كانت هذه الظروف قد اظهرت لنا كتاب عظام في فن السخرية
مثل أحمد بتاع مدونةأنا جعان
وحبيبي
وحبيب الملايين
المعلم جمعاااااااااااااااااااوي

صاحب الفن الراقي والكتابة الهادفة
أنا مش هطول عليكم أسيبكم مع جمعاوي

أنا بانتظر مقالاته من الاسبوع للأسبوع
على أحر من الجمر

http://www.gam3aonline.com/archive_n.asp?main=21&sub=0

اختار ما تشاء وعيش مع المعلم جمعاوي


سأذكر لكم بعضا من روائعه
حواره مع سته

الله أكبر الله أكبر..أذان الظهر..-
يارب.. يارب بحق ده الآدان تنجح يا جامعاوى يابن ابنى وأشوفك دكتور أد الدنيا
-ياستى بس أنا فى تجارة
-وماله يابنى هو يكتر على ربنا...... ده ربنا قادر على كل شئ
-ياستى ونعم بالله بس اللى بيطلع دكتور لازم يكون فى كلية الطب مش التجارة
-ياللا تجارة تجارة ..ومالها التجارة ..دى حتى التجارة شطارة..ده الله يرحمه جدك كان تاجر فى الوكالة أد الدنيا
-ياستى التجارة اللى فى الوكالة حاجة واللى فى الكلية حاجة تان
-ع العموم شد حيلك أنته وانا أخلى جدك يخدك معاه الوكاله عشان تتدردح وتتودك فى السوق-جدى إيه اللى هايخدنى معاه .....ده جدى مات من زمان ياستى-يامصيبتى عبد الواحد مات..ياحبيبى ياأخويا..مكنش يومك ياسبعى-ياستى ده ميت من تلتين سنة-تلتين سنه..ده العمر بيجرى ياولاد تصدق ولا حسيت بيهم....ياللا أهو غار فى داهيه....قطع وقطعت سيرته..ده كان بخل الدنيا فيه..أن ما عمره دخل عليه ببطيخة ولاكيس جوافة-ياستى حرااام عليكى عايز أذاكر بقى-يوه..وأنا ماسكاك ياوله..ذاكر ...ذاكرعشان ربنا يكرمك وتنجح وتاخد الدبلون-ياستى دبلون إيه..أسمه البكالوريوس-أنته عتضحك عليه ياوله..أسمه الدبلون الواد ابن فايزة جدع زيك كده فى مدرسة التجارة وخد الدبلون-خلاص دبلوم دبلوم ياستى ..سيبينى بقى عشان أذاكر-ذاكر ..ذاكر ياأخويا ذاكر... تعرف ياواد ..ندرن عليا يوم ماتنجح لأكون رايحه خاطبالك عبير بت رئيسه....دىإيه ياواد.. أدب- وأخلاق..وعلام كمان

هناك تعليقان (٢):

غير معرف يقول...

تنبيه..
لايصح الدعاء بطريقة(اللهم اني اسألك بحق الأذان....)

ونسأل الله الفقه في الدين..

غير معرف يقول...

أنا أختم تنبيهي بدعاء وهو أسأل الله الفقه في الدين لي ولكم يااخوة..