السبت، ١٩ يوليو ٢٠٠٨

امتحانات الدراسات العليا

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله الذي اذهب عنا الحزن ان ربنا لغفور شكور

خلصت الامتحانات بعد حداشر امتحان خلصت اممتحانات

طبعا فاضل الشفوي بعد النجاح باذن الله تعالى في التحريري دعواتكم

اول مرة احس اني طالب مش متفوق طالب عادي

أدخل للجنة وانا في جزء لسه محخلصتهوش أو ادخل وفي جزء مهزوز

والله وراحت ايام العز والمذاكرة والاوائل والذي منه

في الدراسات العليا لاتفكر فقط الا في النجاح

وربنا يكرمك وتنجح

فــــ

أن تجد الدكتور يقول كلاما في المحاضرات عن سهولة الامتحان وقصر حجم المادة ... الخ

وتج في الامتحان عكس ذلك تماما

وان سالته يقول لك " أنا قلت كده !!!!!!!!!!!1"

فهذا شيء عادي

أيضا ان تجد حوالي نصف الامتحان من بره المقررات فهذا شيء أيضا عادي

أيضا

أن تجد نفسك بعد مادة من المواد اللي جه فيها نصف الامتحان من بره المقرر

تضحك بطريقة هستيرية انت وكل زملائك بلا استثناء فهذا أيضا لاغرابة فيه وشيء عادي

أيضا ان تفاجأ بشيء ما مقرر انت لم تعرف عنه شيء فهذا شيء عادي برضه

أن تجد الدكتور يحرق دمك ودم اللي جنبك واللي وراك واللي قدامك وكل اللي حواليك .. الخ فهذا برضه شيء عادي فقط من اجل انك تناقشه

أيضا ان تكتب اجابات وحاجات كتير ومتعرفش انت بتكتب صح ولا غلط فده برضه عادي في الدراسات العليا

بس تعرفووا ياخواننا احلى حاجة في الامتحانات السنة دي

انك بتالف تألأيف على مستوى عالي

أنا مش مذاكرتش

الحمد لله ذاكرت قدر ما سمح لي الوقت

لم تكن الامتحانات بهذا السوء البالغ

بل كانت في حد المعقول الا بعض المواد وربنا يتسرها

باعتراف الجميع اصعب دراسات واصعب قسم في جامعة الازهر كلها قسم الحديث وعلومه

عجبتني اوي كلمة لأخ فاضل كنت بدردش معاه فسالني فاخبرته عما اخبرتكم عنه آنفا

فقال لي : انتم خدام السنة ولا بد لكم من ان تتعبوا لكي تحصلوا هذا الشرف فما كل احد يستطيعه

ترقبونا في الموضوع القادم

التغلغل الشيعي في مصر

تحياتي لكم جميعا

وعذرا لعدم متابعتي للمدونات والردود .. الخ

ولكن باذن الله نتابع ونرد

ليست هناك تعليقات: